20231103 Buer og gapahuker i Bymarka - Bynesmarka

I sommer besøkte jeg alle vannene i Bymarka. I det siste har det vært mye snakk om alle buene og gapahukene i marka. Så jeg tenkte at det kan være artig å bli bedre kjente med de. Så i dag har jeg kjørt til Berg på Byneset for å starte med den de sier er den aller fineste av gapahukene i Bymarka. Jeg rusler opp veien som går oppover gjerdet 100 nord for karosseriverkstedet på Berg. Veien går til skytterbanen og her en bommen og litt informasjon,

Like etter bommen går det av en traktorvei og det står et skilt til Olebu.

Etter å ha gått opp noen bakker kom jeg til en trimkasse. Jeg skal nok opp der for å komme til Olebu, men jeg tenkte meg en tur bortom Heisjøen først. Det var siste vannet jeg besøkte før jeg mistet sykkeljakken.

Rasteplass ved Heisjøen. Her var jeg i sommer.

Her er hytta ved Heisjøen. Den er låst.

Så gikk jeg tilbake til trimkassa og tok veien videre opp. Det var ikke mange metrene til Olebu. Iallefall ikke noe å si på utsikten herfra.

Å jo da, det er en flott gapahuk. Så kanskje stemmer det at dette er den fineste i marka. Men det finner jeg kanskje ut :-)

Men det var ikke lange biten her (maks en halvtime å gå fra veien), så jeg ville videre.

I det jeg gikk opp Harebakkene ble jeg var denne bua. Det er Harebu. Så da måtte jeg gå ned igjen.

Her traff jeg en kar fra Flatåsen.

Bua er åpen og er utstyrt med bord, stoler og litt attåt.

Fin utsikt herfra også.

Dette bildet er tatt lenger opp i Harebakkene og en ser Harebu nedenfor.

Jeg lette en god stund etter neste bu. Den trodde jeg skulle ligge der det står Randipynten på kartet. Men det var ingen prikker på kartet og ikke fant jeg noen bu. Så jeg fortsatte innover til neste prikk på kartet. Det var denne fine bua.

Den står også ulåst.

Jeg gikk inn og det åpenbarte seg en flott hytte.

I hytteboka stod det "Pynten". Jasså, er dette den som de kaller Randibu? Den jeg trodde skulle ligge på Randipynten?

Bua er godt utstyrt og jeg tok matpakken her. Kaffe drikker jeg på alle åpne buer/gapahuker som jeg finner.

Etter å ha drukket kaffen gikk jeg ut og så på utsikten. Da hørte jeg det snakket rett over dalen. Det tenkte jeg måtte være Dørstokkbua.

Jeg måtte ta en krok for det var ganske ulendt ned fra Pynten, men etterhvert kom jeg inn på stien og kom til Dørstokken. Den lå utrolig fint til. På kanten av en fin myr.

Fin bu som også er åpen. Og det røk fra pipa.

Denne karen observerte meg og kom ut i døra. Han var også en turgåer og hadde akkurat fyrt opp i ovnen.

Ytterdøren er åpen og nøklene til innerdøra henger i gangen :-)

Vi fikk en koselig prat og det viste seg at han er kollega av en aktuell forfatter som skriver om Bymarka. Jeg spurte han om han visste om flere buer i området, og han tipset om Bjørnaråsen. Der skulle det visste være en bu. Jeg kikket på kartet og fant ut at det ikke var så veldig langt dit.

Så jeg tok avstikkeren og her er jeg på Bjørnaråsen. Denne bua er ikke så stor.

Men til gjengjeld er det både do og gapahuk her.

Riktig fin do.

Og gapahuk med flott utsikt.

Døra var ulåst. Her er rikelig med ved.

Bua er ikke større enn at det er best å være enig her :-). Men den har det aller nøvendigste.

Men så lir det på dag og jeg må til å tenke på hjemturen. Det er visst mulig å gå ned  "direkte" herfra, men jeg ble frarådt pga at det er veldig bratt. Dessuten er det litt snø og vått, og dermed litt glatt i dag. Så jeg tok samme stien tilbake.

Veldig fint å gå i marka, på stier og traktorveier.

Fikk et lite glimt av sola idet jeg nærmet med veien igjen.

Her er løypa. Turen var ikke på mer enn en drøy mil, men det var mange høydemeter.

Fantastisk flott tur som frister til gjentakelse. Tusen takk til dere som legger så fint til rette med åpne buer og gapahuker. Det er gull verdt for turgåerne.

Takk for en superfin tur.

Skriv gjerne en kommentar på gjesteboka eller hopp tilbake till fotoalbum..